Vietnam Dalatista Sapaan

Nyt se on sitten toinenkin maa koluttu läpi. Ihana, kaunis, hektinen, upea Vietnam. Istun lentokentällä odottelemassa lentoani Filippiineille. Matkan varrelle on sattunut monta ihanaa paikkaa ja liuta uusia ystäviä ympäri maailmaa. Haikeilla mielin jätän Vietnamin taakse, mutta mielenkiinnolla odotan uusia seikkailuja Filippiineillä.

Aluksi olin halukas ajamaan moottoripyörällä halki Vietnamin, mutta se tuntui vähän liian riskialttiilta. Pääsin kuitenkin maistamaan pienen pätkän tätä kun ajoin Dalatista Nha Trangiin kahden tyypin kanssa, joihin olin Mui nessä tutustunut, yksin en olisi tätä reissua uskaltanut tehdä. Vuokrasin skootterin Dalatista ja sain palauttaa sen Nha trangiin, mihin he myös toimittivat rinkkani ettei minun tarvinnut raahata sitä mukanani. Tämä maksoi vähän enemmän kuin normaali skootterin vuokraus (30e), mutta oli todellakin sen arvoista! Silmiä hiveleviä vuoristomaisemia riitti kilometritolkulla ja matkaan saimmekin kulumaan 5 tuntia pysähdyksineen.

Nha trang, tuo venäläisten suosima lomaparatiisi, ei ollut minun makuuni ja päätinkin viettää siellä vain yhden yön. Yöbussia odotellessani ajoimme Bahon vesiputoukselle lähellä Nha trangia, olin kuullut, että se on paras asia mitä Nha trangissa voi tehdä. Ja niin se kyllä olikin! 40 minuutin ajomatkan ja 20 minuutin vaelluksen/kiipeilyn jälkeen olimme perillä vesiputouksella. Paikka oli mukavan hiljainen, ei hirveästi muita turisteja ja vesi tuntui unelmallisen viileältä pienen vaeltamisen jälkeen. Kaupan päälle sai vielä fish span kun vedessä olevat kalat rupesivat näykkimään jalkoja 😀 Illalla edessäni olikin ensimmäinen Vietnamin yöbussi, 11,5 tuntia ajomatkaa Hoi aniin. Moni ei välitä yöbusseista, mutta minusta ne on oikein miellyttäviä! Kaikille on omat pedit ja viltit, joten 11,5 tunnin ajomatkasta nukuin 10 tuntia ZZZZZZZZZZ…

Hoi an, kaikkien kehuma paikka ja minäkin rakastuin tähän paikkaan. Vietinkin kohteessa ruhtinaalliset kolme päivää Nha trangissa tyttöporukan kanssa, joihin olin tutustunut Nha trangissa. Hoi anissa oli vähän kaikkea: rantaa, nähtävyyksiä, kaupunkielämää.. Vuokrasin joka päivä polkupyörän ja ajelin rannan ja vanhan kaupungin väliä. Yhtenä iltana Hoi anissa oli jotkin valojuhlat minne suuntasimme, vuokrasimme veneen ja soutajan ja lähdimme lipumaan jokea pitkin pimeä kaupunki ympärillämme ja lyhtymerta seuraten. Minua jäi vähän harmittamaan etten vuokrannut skootteria Hoi anissa, sillä maalaismaisemat olisivat huhupuheiden mukaan olleet loistavat. Bussialippua seuraavaan kohteeseen ostaessani hostellillani respan neito kertoikin vaihtoehdosta, että voisin vuokrata skootterin ja kuskin välimatkalle ja kuski näyttäisi parhaimmat nähtävyydet matkanvarrella. Todellakin, se oli juuri mitä halusin! Ei tarvitsisi keskittyä ajamiseen vaan saisin vain nauttia maisemista, täydellistä! Ajelimmekin kohti Hueta hulppeissa maisemissa ja pysähdyimme mm. marbemountainilla ja elephant springissä. Viimeisin oli loistava viilennys kuumaan päivään, kirkas lähde keskellä viidakkoa.

Hue ei ollut hirveästi minun makuuni. Olin varannut hostellin valmiiksi ja päästyäni paikalle huone haisi niin paljon homeelle, etten pystynyt kunnolla edes hengittämään. Hostellin ratkaisu oli laittaa ilmastointi päälle, mikä ei muuten yllättäen auttanut. Hostellilla ei ollut tarjota toista huonetta joten pakkasin kamani ja vaihdoin paikkaa. Menetin rahani, mutta se ei ollut kuin 4 euroa! Uusi hostellini oli mukava ja tutustuinkin dormissani brittityttöön, jonka kanssa lähdimme tutkimaan kaupunkia. Illalla osallistuimme pubivisaan ja illan aikana tutustuimme joukkoon alankomaisia tyyppejä. Seuraavana päivänä suuntasimme näiden tyyppien kanssa hylätylle vesipuistolle skoottereilla, Skootteriajeluakin hauskemmaksi osottautui näiden tyyppien hotellin uima-allas, missä vietimme iltapäivän odotellen bussiani seuraavaan kohteeseen. Uima-altaalla oli myös kahden hengen pore-allas, johon ahtauduimme kuudestaan! Pore-allas, musiikkia ja hyvä tyyppejä, tunsin itseni onnelliseksi 🙂 Osa porukasta jatkoi kohti etelää, mutta muutama tyyppi jatkoi minun kanssa matkaa seuraavaan kohteeseen Phong Nhahan,

Phong nha oli hyvin pieni paikka ja päätinkin viettää siellä vain yhden yön ja jatkaa seuraavana päivänä yöbussilla seuraavaan kohteeseen, mitä en ollut vielä päättänyt. Säätiedotus lupaili pohjoiseen seuraavaksi viikoksi vesisadetta ja ukkoskuuroja, mutta halusin nähdä pohjoisenkin, Yksi vaikeimmista asioista onkin päättää minne mennä ja mitä joutuu jättämään välistä ajan puutteen vuoksi. Päätin jättää välistä Cat ban ja suunnata kohti vaeltajan unelmaa, Sapaa. Yksi porukka odottaisi minua Hanoissa, että voisin liittyä heidäb seuraan vaeltamaan Sapaan. Phong nhassa kiertelimme päivän aikana luolissa kahden Huessa tutustumani tyypin kanssa.

Seuraavana odottelikin Sapa, jolle haluan uhrata oman artikkelin!