Vauhdikasta menoa Vietnamissa

Hirmuinen kiire tuntuu olevan koko ajan. Aina löytyy jotain kivaa tekemistä ja uusia ihmisiä, ettei kerkeä kirjoittamaan blogia. Takana on nyt reilu viikko Vienamissa ja sinä aikana olen käynyt jo Ho Chi Minhissä, Vung Taussa, Mui nessä ja nyt olen jo Dalatissa. 3 viikkoa aikaa käydä kymmenen kohdetta, joten tahti on kova. Haluan kuitenkin nähdä kaiken! Yksi päivä menee aina matkustaessa seuraavaan kohteeseen bussilla, vaikka matkat ovat lyhyitä, ovat tiet niin huonossa kunnossa, että matkat kestävät kauan. Toinen päivä on aina aikaa viettää kohteessa ja tutkia paikkoja, seuraavana päivänä taas uusi bussimatka ja uusi kohde.

HCM eli Saigon on vähän liian suuri ja meluinen kaupunki minun makuun. Tutustuin hostellillani mukavaan tyyppiin, jonka kanssa kävimme kiertämässä kaupunkia, katsastamassa nähtävyyksiä ja sotamuseossa. Lähdimme myös katsastamaan vähän Saigonin yöelämää, mutta tulimme lopputulokseen että se on liian meluisa, joten kävimme lähikaupasta pari olutta ja kiipesimme hostellimme katolle kuuntelemaan musiikkia mahtavasta minikaiuttimestani. Sata kertaa parempi vaihtoehto kuin baarikadun täyteen ahdetut meluisat baarit! Ja yllätys yllätys kiva tyyppi jatkoi jo matkaansa kotiinsa ja minä jatkoin matkaani Vung Tauhun.

Katukeittiö Saigonissa. Kokeilin sammakkoa. Maistui kanalta.

Vung Tau, mikä ihana pieni hiljainen rantakaupunki Phnom Penhin ja Saigonin jälkeen! Kerkesin juuri ja juuri dormiini sisälle kun huonekaverini tarjoutui lähtemään esittelemään minulle kaupunkia. No mikä ettei! Toisena päivänä Vung Taussa hostelliini kirjautui 5 hengen porukka jonka mukaan lyöttäydyin ajelemaan skoottereilla ympäriinsä. Kävimme vuoren huipulla sijaitevassa teemapuistossa, johon pääsääntöinen menokeino on vaijerihissi, mutta meillä oli mopot alla joten päätimme mennä loppuun asti niillä. Huono idea! En ole ikinä nähnyt noin huonokuntoista tietä! ja vielä mäkeä ylös. Siinä riitti jo jännitystä kerrakseen. Hostellimme oli pieni ja mukava joten vietimme iltaa siellä muidenkin vieraiden kanssa pelaten korttia, kuunnellen musiikkia ja siemaillen pari olutta. Tämä viiden hengen porukka otti minut hyvin mukaan porukkaansa joten lähdimme seuraavana päivänä yhdessä kohti Mui Netä.

Ranta Vung Taussa. Kaupunki on enemmän paikallisten suosiossa kuin reppureissaajien, Siksi ranta olikin täynnä paikallisia enkä nähnyt yhtään turistia.

Uusi porukkani koostui lähinnä nuorista miehistä ja yhdestä naisesta, joten vauhtia riitti. Saavuimme aivan loistavaan hostelliin (LongSon MuiNe) kuuden aikaan illalla ja ilmotauduimmekin heti pubiryömintään samalle illalle! Ilmaisia shotteja, jeeppikyyditykset baarista toiseen ja loistavaa porukkaa. Hostelli oli täynnä hyvä tyyppejä ja reppureissaajia, tarjolla oli hyvää ruokaa ja aktiviteettejä surffailusta mönkijäajeluihin. Hostelli sijaitsi siis ihan rannalla ja vaihtoehtoina löytyikin myös telttamajoitus rannalla. Teltat oli kuitenkin myyty loppuun joten jouduimme tyytymään dormiin, mikä ei sekään pöllömpi ollut, Seuraavana päivänä vuorossa olikin sitten synttärijuhlat ja leirinuotio rannalla. Huh, sen verran rankkaa oli, että päätin jatkaa matkaani eteenpäin ja seuraavaksi nukkuisin kyllä omassa huoneessa ja ottaisin rauhallisesti. Muulla porukalla oli kolmen kuukauden viisumit ja enemmän siis aikaa, joten he jäivät vielä tuohon ihanaan hostelliin muutamaksi päiväksi.

Mui nen hostellin dormi. Merituuli piti dormin mukavan viileänä.

Tutustuin Mui nen hostellissa myös pariin tyyppiin, jotka olivat menossa samaan suuntaan moottoripyörillä. Minä tulin bussilla perässä ja liityin illalla heidän joukkoonsa. Menimme hyvin hyvin jännitävään baariin, mikä oli lempinimeltään maze bar. Eli labyrintti, missä oli pieniä pimeitä portaita ja ahtaita käytäviä, mutta kuitenkin kaupungin suosituin paikka. Törmäsimmekin baarissa useisiin tuttuihin edellisestä Mui Nen hostellista. Kaikilla tuntui olevan sama suunta ja sama suunnitelma 😀 Seuraavaksi pitäisi vuokrata skootteri ja lähteä katselemaan maisemia, meinaa tulla jo kiire!

2 vastausta artikkeliin ”Vauhdikasta menoa Vietnamissa

1. Teea | Curious Feet

Kivalta kuulostaa tämä matka! Olin vuosi sitten Vung Taussa ja tykästyin juurikin siihen, että siellä näkyi lähinnä vain paikallisia ja vietnamilaisia turisteja. Vung Tau oli siis mukavan rauhallinen ja siellä oli kiva huristella skootterilla. Hyvää vastapainoa Ho Chi Minhin meluisuudelle ja on vielä lyhyehkön venematkan päässä tuosta suurkaupungista.